かたくりかたこりかたつむり

やっぱり誤字脱字は氷山の一角

Atom Dance (by Bjork) 歌詞和訳

ビョーク『ヴァルニキュラ』より。

Atom dance(原子のダンス)」は、レーザー光線によって原子がまるでスクエアダンスのような動きをする状態のこと。

ビョークスーフィーイスラム神秘主義)の詩にインスピレーションを受けたそうです(スーフィーはくるくると回るダンスで有名)。さらにアイスランドの「ヴィキヴァキ(アイスランドのくるくる回るダンスらしい)」も意識して、原子が回転するダンスの歌になったということですね。歌詞はビョークの友人で作家のOddny Eirとの共作。

Couch Wisdom: Björk

自然現象を通して人間の感情を語っているという点では、前作『バイオフィリア』に通じるものがあります。

Atom Dance
Written by Bjork & Oddny Eir

We are each other’s hemispheres
I am fine tuning my soul
To the universal wavelength
No one is a lover alone
I propose an atom dance

(私たちはお互いの半球
魂を微調整している
宇宙の波長に合わせて
誰だってひとりでは恋人じゃない
私は原子のダンスを持ちかける)

Our hearts are coral reefs in low tide
Love is the ocean we crave
Restlessly turning around and around
I am dancing towards transformation
Learning by love to open it up
Let this ugly wound breathe
We fear unconditional heart space
Healed by atom dance

(私たちの心は干潮のサンゴ礁
愛とはふたりが渇望する海
休むことなく、くるりと身を翻し
私は変容を目指して踊っている
心を開くことを愛に学び
この醜い傷に息をさせる
私たちは限りのない心の隙間を恐れる
原子のダンスに癒やされる)

When you feel the flow as primal love
Enter the pain and dance with me
We are each other’s hemispheres

(満ち潮が原初の愛のように感じられたら
この痛みに足を踏み入れて私と踊って
私たちはお互いの半球)

We aim at peeling off
Dead layers of loveless love
No one is a lover alone
Most hearts fear their own home
Most hearts, they fear their own home
Becoming themselves fully
It scares them off

(私たちは愛なき愛の
枯れた層を剥がすことを目指す
誰だってひとりでは恋人じゃない
ほとんどの心は自身の家を恐れている
ほとんどの心、それは自身の家を恐れている
すっかり自分自身になることに
心は怖がってしまう)

When you feel the flow as primal love
Enter the pain and dance with me

(満ち潮が原初の愛のように感じられたら
この痛みに足を踏み入れて私と踊って)

No one is a lover alone, lone
Most hearts fear their own home
You are my second hemisphere, hemisphere
The atoms are dancing, dancing

(誰だってひとりでは恋人じゃない
ほとんどの心は自身の家を恐れている
あなたは私の第二の半球
原子は踊っている)

No one is a lover alone, lone
Most hearts fear their own home
You are my second hemisphere, hemisphere
The atoms are dancing, dancing

(誰だってひとりでは恋人じゃない
ほとんどの心は自身の家を恐れている
あなたは私の第二の半球
原子は踊っている)

Atoms are laughing at last
Atoms are laughing at last
At last, at last
Atoms are...

(原子がついに笑ってる
原子がついに笑ってる)

No one is a lover alone
No one is a lover alone, lone
Most hearts fear their own home
You are my second hemisphere, hemisphere
The atoms are dancing, dancing

(誰だってひとりでは恋人じゃない
誰だってひとりでは恋人じゃない
ほとんどの心は自身の家を恐れている
あなたは私の第二の半球
原子は踊っている)

VULNICURA

VULNICURA

  • アーティスト:BJOERK
  • 発売日: 2015/03/13
  • メディア: CD