かたくりかたこりかたつむり

やっぱり誤字脱字は氷山の一角

Atopos (by Björk) 歌詞和訳

"Fossora"からの1曲目。「掘る人」を意味する"Fossore"の女性形のアルバムタイトルの通り、「地面を掘る」ような地を這うビートが印象的です。一方で歌詞は繋がりについて。でも曲調がダークでダンサブルなので、どっちかって言うと図太い地下茎みたいな繋がりっぽいような。

曲タイトル"Atopos(アトポス)"は、ロラン・バルトの『恋愛のディスクール・断章』からの着想とのこと。

わたしの愛する他者、わたしを魅惑する他者はアトポスである。わたしにはその人を分類することができない。それがまさしく「唯一者」であり、わたしの特別な欲望に奇跡的なまでに呼応する特別の「イメージ」であるからだ。

ーーロラン・バルト『恋愛のディスクール・断章』

Atopos (by Björk)
Written by Björk, Kasimyn

Are these not just excuses to not connect?
Our differences are irrelevant
To only name the flaws
Are excuses to not connect

(それは繋がらないための単なる言い訳じゃない?
私たちの違いなんて関係ないの
欠点を挙げるだけなんて
繋がらないための言い訳でしょう)

I bow to all that you've given me
Thank you for staying while we learn
To find our resonance where we do connect
To find our resonance where we do connect

(あなたが与えてくれたものすべてに頭を垂れよう
私たちが学ぶ間、いてくれてありがとう
私たちが繋がる時の共鳴を見つけるために
私たちが繋がる時の共鳴を見つけるために)

If we don't grow outwards towards love
We'll implode inwards towards destruction
If my plant doesn't reach towards you
There's internal erosion towards all
Pursuing the light too hard is a form of hiding

(愛へ向かって外側に成長しなければ
破滅へ向かって内側に破裂してしまう
私の草木があなたに届かなければ
すべての人へ内部侵食が起こる
光を強く求めすぎるのも、ある種隠れること)

Are these not just excuses to not connect?
Our differences are irrelevant
To insist on absolute justice at all times
It blocks connection

(それは繋がらないための単なる言い訳じゃない?
私たちの違いなんて関係ないの
いつも絶対の正義を主張していては
繋がりを阻んでしまう)

Our union is stronger, our union is stronger than us
Hope is a muscle
That allows us to connect
Hope is a muscle
Hope is a muscle
Hope is a muscle
Hope is a muscle
That allows us to connect

(私たちの結束は強い、結束は私たちよりも強い
希望は筋肉
私たちを繋いでくれる
希望は筋肉
希望は筋肉
希望は筋肉
希望は筋肉
私たちを繋いでくれる)


the title to the song ATOPOS is inspired by what roland barthes describes so magnificently in his book “a lover’s discourse”
it is about the unclassifiable OTHER , the one which we love or hate , who is the OTHER ?

as it says in the lyrics :
“are these not just excuses to not connect?
our differences are irrelevant
our union is stronger than us”

「……(この本は)私たちが愛したり憎んだりする、分類不可能な『他者』についてであり、他者とは誰か? ということ。『それは繋がらないための単なる言い訳じゃない?/私たちの違いなんて関係ない/結束は私たちよりも強い』と歌詞にあるように」

fossora

fossora

  • アーティスト:björk
  • ONE LITTLE INDEPENDENT
Amazon